Zmiana sposobu wyznaczania stron postępowania
Najistotniejszą zmianą do ustawy jest zmiana sposobu wyznaczania stron postępowania. Zgodnie z ww. przepisem, stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę, z zastrzeżeniem art. 81 ust. 1 ustawy.
Przez obszar oddziaływania rozumie się:
- przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100,0 m od granic tego terenu;
- działki, na których w wyniku realizacji, eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska,
- działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.
Powyższy przepis reguluje wielokrotnie podnoszone wątpliwości co do wyznaczania stron postępowania jako działek sąsiadujących z inwestycją. W dotychczasowym stanie prawnym miały miejsce sytuacje, w których wąska droga dzieląca dwie nieruchomości wykluczała najbliższego sąsiada z prawa do bycia stroną postępowania, tj. do wypowiedzenia się i uczesnictwa w sprawie.
Rozwiązanie problemu przedłużających się postępowań
Bardzo ważną zmianą jest też zapis mówiący o przypadku gdy w dniu wszczęcia postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dokument poświadczający własność danego podmiotu do nieruchomości w obszarze oddziaływania zawiera nieaktualne dane lub w przypadku gdy dane te stały się nieaktualne na skutek śmierci jednej ze stron tego postępowania, nie stosuje się art. 97 § 1 pkt 1 i 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, dającego organowi prowadzącemu postępowanie możliwość zawieszenia postępowania.
Częstym przypadkiem były postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które miesiącami czekały na roztrzygnięcie, z uwagi na nieuregulowany stan prawny nieruchomości w obszarze oddziaływania.
Nieuregulowany lub nieujawniony stan prawny nieruchomości znajdujących się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, nie stanowi już przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania oraz wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Do zawiadomień o decyzjach i innych czynnościach organu osób, którym przysługują prawa rzeczowe do nieruchomości o nieuregulowanym lub nieujawnionym stanie prawnym, stosowany będzie przepis art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (publiczne obwieszczenie lub ogłoszenie w sposób zwyczajowo przyjęty).
Przedsięwzięcia wykraczające poza obszar jednej gminy
Wartym zaznaczenia jest też zmiana mówiąca o przypadku przedsięwzięcia, wykraczającego poza obszar jednej gminy. W takich okolicznościach, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje wójt, burmistrz, prezydent miasta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie, po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza, prezydenta miasta właściwego dla pozostałego terenu, na którym ma być realizowane to przedsięwzięcie.
Pozostałe zmiany
Zmianie uległ również zakres raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Ponadto, odstąpiono od konieczności wydawania postanowienia, przed samą decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, co powinno znacznie przyspieszyć terminy administracyjne związane z wydaniem decyzji.